Länsimetron rakentamisessa on siirrytty louhinnasta asemien ja kahden rinnakkaisen ratatunnelin rakennusvaiheeseen. Rakentaminen on käynnistynyt Niittykumpua lukuun ottamatta kaikilla asemilla.
– Tukimuurielementtejä on asennettu lähes yhdeksän kilometrin matkalle ja asemilla käytettävästä betonista on valettu kymmenen prosenttia, Länsimetro Oy:n toimitusjohtaja Matti Kokkinen toteaa.
Rakentamisaikataulu on tiukka ja edellyttää sujuvaa yhteistyötä eri toimijoiden kesken. Rakentamisen lisäksi metron käyttöönotto vaatii vanhojen metrojunien automatisointia sekä ohjausjärjestelmän toteuttamista. Automatisointi ja laituriovien toimittaminen ovat siirtämässä liikennöinnin aloittamista syksyyn 2016.
– Laituriovet ja junien automatisointi tulevat Siemensin viime viikolla esittämän aikataulun mukaan viivästyttämään liikenteen suunniteltua aloitusta, sanoo HKL:n toimitusjohtaja Matti Lahdenranta.
Länsimetro ja HKL etsivät yhdessä Siemensin kanssa keinoja viivästyksen pienentämiseksi.
Länsimetron rakentaminen alkoi Ruoholahdessa marraskuussa 2009 ja Espoossa kesällä 2010. Louhinnoista on tehty 99,9 prosenttia. Matinsolmun kohdalla oleva kalliotulppa puhkaistaan helmikuun aikana, jolloin louhinnat on saatu päätökseen.
Lisätietoja
HKL, toimitusjohtaja Matti Lahdenranta, puh. 050 385 5020, matti.lahdenranta(at)hel.fi
Länsimetro Oy, toimitusjohtaja Matti Kokkinen, puh. 050 347 1558, matti.kokkinen(at)lansimetro.fi
Länsimetro Oy on Espoon ja Helsingin yhteisesti omistama yhtiö, jonka tehtävänä on länsimetron rakentaminen Ruoholahdesta Matinkylään. Tavoitteena on saada rakentaminen päätökseen vuoden 2015 lopulla. Yhtiö perustettiin vuonna 2007. Länsimetron toimipiste sijaitsee Tapiolassa, Espoossa.