Tietoa hankkeesta

Hanke etenee kahdessa vaiheessa

Länsimetro tuo kolmetoista uutta asemaa. 14 kilometriä pitkän Ruoholahti-Matinkylä-osuuden asemat sijoittuvat Helsingissä Lauttasaareen ja Koivusaareen sekä Espoossa Keilaniemeen, Otaniemeen Aalto-yliopistolle, Tapiolaan, Urheilupuistoon, Niittykumpuun ja Matinkylään.

Pelastuslaitokset ovat antaneet luvan antaa asemat ja rata HKL:n käyttöön liikenteen käynnistämisen valmisteluja varten 31.8. (Espoon kuusi asemaa)  ja 4.9. (Helsingin kaksi asemaa). Rakennusvalvonnat antoivat luvan matkustajaliikenteen aloittamiseen 22.9. HSL päättää tämän pohjalta, milloin metroliikenne voi alkaa ja milloin siirrytään liityntäliikenteeseen.

Toisessa vaiheessa rakentuu seitsemän kilometriä pitkä ratalinja ja viisi uutta asemaa; Finnoo, Kaitaa, Soukka, Espoonlahti ja Kivenlahti. Sammalvuoreen rakennetaan maanalainen metrovarikko. Metro kulkee koko 21 kilometrin matkan maan alla kahdessa rinnakkaisessa tunnelissa.

Asemien lisäksi rakennetaan yhteensä 23 kuilua, jotka on suunniteltu paineentasausta, ilmanvaihtoa ja savunpoista varten. Kuilut toimivat myös hätäpoistumisteinä.

Oheisessa kuvassa on Tapiolan metroasema sijoitettuna Olympiastadionille. Ilmanvaihtokuilut ovat suunnilleen stadionin tornin korkuisia. Asemahalli peittää lähes puolet stadionin kentästä. Asemia on rakennettu kahdeksan.

Tapiola vs Stadion
Kuvasovite: APRT Arkkitehtityöhuone Artto Palo Rossi Tikka Oy.