Metron byggdes västerut i två faser – Länsimetro Oy äger baninfrastrukturen och stationerna
Västmetron byggdes i två faser. Den första fasen mellan Gräsviken och Mattby slutfördes 2017. Den andra fasen mellan Mattby och Stensvik öppnades för trafik 3.12.2022. Dessutom byggdes en underjordisk depå i Mossberget för trafikoperatörens behov. Tunnelbanetrafikoperatör är Huvudstadsregionens Stadstrafik Ab.
Metron är en enorm investering som stimulerar området och bidrar till uppkomsten av nya bostäder och arbetsplatser på ett ekologiskt sätt. Metron är en hållbar form av kollektivtrafik och även stationerna planeras med hållbarhet och attraktivitet i åtanke. Metron gör det omgivande området mer attraktivt för såväl företag och andra verksamheter som för boende. Lähi-Tapiola har exempelvis investerat en halv miljard euro i byggprojekt nära stationen i Hagalund och Firskars Groups nya huvudkontor flyttade i Kägeludden.
Länsimetro Oy äger västmetrons metrosystemet, banan och stationerna västerut från Gräsviken i Helsingfors till Stenviks i Esbo, och står för infrastrukturens och fastigheternas underhålls- och lånekostnader med vederlag från ägarna, det vill säga Esbo och Helsingfors städer. Den första fasen överläts till operatören HST (nuförtiden Huvudstadsregionens Stadstrafik Ab) i oktober 2017, den andra fasen i 2022. För sin roll som operatör får Huvudstadsregionens Stadstrafik Ab en ersättning av HRT.
Länsimetro Oy:s löpande verksamhet finansieras med vederlag från ägarna och byggverksamheten med lån som ägarna gått i borgen för. Under 2022 samlade Länsimetro in 2,4 miljoner euro i vederlag för förvaltning och 19,2 miljoner euro för underhåll. Bolagets löpande verksamhet finansieras med ett förvaltningsvederlag från ägarna. Bolagets ekonomiska stabilitet är beroende av en tillförlitlig planering av den verksamhet som finansieras med vederlag samt god framförhållning i fråga om byggprojektens finansieringsbehov. Klicka på länkarna för mer information om Länsimetro Oy:s koncernstruktur (på finska) och beslutsfattande.
Kostnadskalkyl för byggprojektet Mattby–Stensvik
Kostnadskalkyl för byggprojektet Gräsviken–Mattby
BUDGET
kEUR |
2022 utfall |
2023 utfall |
2024 utfall |
2025 budget |
2026 prognos |
2027 prognos |
2028 prognos |
2029 prognos |
Vederlag – underhåll | 19 153 | 30 857 | 28 109 | 30 512 | 32 417 | 35 181 | 41 404 | 41 086 |
Vederlag – förvaltning | 2 434 | 3 062 | 3 100 | 2 642 | 2 930 | 3 103 | 3 165 | 3 228 |
Vederlag – finansiering | 68 116 | 85 690 | 96 189 | 112 390 | 103 866 | 105 015 | 103 305 | 104 755 |
Vederlag totalt | 89 702 | 119 608 | 127 399 | 145 544 | 139 213 | 143 299 | 147 8747 | 149 070 |
Verksamhetens intäkter | 933 | 5 646 | 5 959 | 5 966 | 6 238 | 6 388 | 6 407 | 6 422 |
Underhållskostnader | -20 196 | -32 182 | -28 952 | -34 490 | -35 256 | -38 256 | -44 562 | -44 332 |
Förvaltningskostnader | -2 321 | -3 342 | -2 974 | -2 768 | -2 930 | -3 103 | -3 165 | -3 228 |
Avskrivningar | -34 587 | -62 825 | -60 652 | -61 638 | -62 195 | -62 368 | -60 257 | -60 878 |
Finansiella kostnader | -15 931 | -35 261 | -36 601 | -30 651 | -28 012 | -27 206 | -26 392 | -23 322 |
Fondering | -7 846 | 0 | 0 | -21 963 | -17 058 | -18 764 | -19 905 | -21 730 |
Uppskjuten skatt | -3 335 | -1 1014 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Räkenskapsperiodens vinst/förlust | 6 420 | -9 372 | 4 180 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |