Metron byggs västerut i två faser – Länsimetro Oy äger baninfrastrukturen och stationerna
Västmetron byggs i två faser. För närvarande pågår bygget av en 7 km lång banlinje och 5 nya stationer på sträckan Mattby–Stensvik. Dessutom byggs en underjordisk depå i Mossberget för trafikoperatörens behov. Den första fasen mellan Gräsviken och Mattby slutfördes 2017.
Metron är en enorm investering som stimulerar området och bidrar till uppkomsten av nya bostäder och arbetsplatser på ett ekologiskt sätt. Metron är en hållbar form av kollektivtrafik och även stationerna planeras med hållbarhet och attraktivitet i åtanke. Metron gör det omgivande området mer attraktivt för såväl företag och andra verksamheter som för boende. Lähi-Tapiola har exempelvis investerat en halv miljard euro i byggprojekt nära stationen i Hagalund.
Länsimetro Oy äger västmetrons första fas och står för infrastrukturens och fastigheternas underhålls- och lånekostnader med vederlag från ägarna, det vill säga Esbo och Helsingfors städer. Avsnittet överläts till operatören HST (nuförtiden Huvudstadsregionens Stadstrafik Ab) i oktober 2017. För sin roll som operatör får Huvudstadsregionens Stadstrafik Ab en ersättning av HRT.
Länsimetro Oy:s löpande verksamhet finansieras med vederlag från ägarna och byggverksamheten med lån som ägarna gått i borgen för. Under 2021 samlade Länsimetro in 2,3 miljoner euro i vederlag för förvaltning och 19,0 miljoner euro för underhåll. Bolagets löpande verksamhet finansieras med ett förvaltningsvederlag från ägarna. Bolagets ekonomiska stabilitet är beroende av en tillförlitlig planering av den verksamhet som finansieras med vederlag samt god framförhållning i fråga om byggprojektens finansieringsbehov. Klicka på länkarna för mer information om Länsimetro Oy:s koncernstruktur (på finska) och beslutsfattande.
Länsimetro Oy:s bokslut 2018 på Esbo stads webbplats (på finska)
Kostnadskalkyl för byggprojektet Mattby–Stensvik
Kostnadskalkyl för byggprojektet Gräsviken–Mattby
BUDGET
kEUR |
2019 utfall |
2020 utfall |
2021
utfall |
2022 budget |
2023 prognos |
2024 prognos |
2025 prognos |
Vederlag – underhåll | 16723 | 13 623 | 19 038 | 19 153 | 32 607 | 31 432 | 32 065 |
Vederlag – förvaltning | 2 553 | 2 085 | 2 303 | 2 434 | 3 060 | 2 882 | 2 896 |
Vederlag – finansiering | 39 697 | 49 490 | 56 939 | 68 116 | 86 402 | 87 252 | 96 148 |
Vederlag totalt | 58 973 | 65 199 | 78 280 | 89 702 | 122 070 | 121 566 | 131 110 |
Verksamhetens intäkter | 1 323 | 667 | 969 | 1 672 | 6 103 | 6 136 | 6 123 |
Underhållskostnader | -18 271 | -18 541 | -18 008 | -23 438 | -34 558 | -33 420 | -34 046 |
Förvaltningskostnader | -2 268 | -2 676 | -2 429 | -2 834 | -3 060 | -2 882 | -2 896 |
Avskrivningar | -31 403 | -32 570 | -32 271 | -37 261 | -60 298 | -61 237 | -61 729 |
Finansiella kostnader | -16 011 | -15 372 | -15 570 | -15 814 | -23 592 | -23 674 | -23 534 |
Fondering | – | – | -3 529 | -11 778 | -6 664 | -6 489 | -15 027 |
Uppskjuten skatt | 1 521 | 635 | -1 488 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Räkenskapsperiodens vinst/förlust | -6 082 | -2 657 | 5 953 | 250 | 0 | 0 | 0 |