Spåren på sträckan Mattby-Stensvik levereras av Vossloh Rail Services Finland Oy. Entreprenadens budget är 2,0 miljoner euro.
Totalt 34 kilometer räls kommer att läggas. Rälsen levereras i 120 m-längder från Kaipiainens rälssvetsningsverkstad i Kouvola. Rälsen förs till tunneln från Nordsjö och transporteras genom huvudmetron ända till andra etappen. Rälsleveransen sker nattetid så att den inte stör den trafikerade metron. Monteringen av rälsen kan påbörjas under sensommaren 2020 i samband med överbyggnadsentreprenaden.
Vossloh Rail Services Finland Oy levererade också rälsen till första etappen av Västmetron och är den största aktören i branschen i Finland.
Brytningen av banlinjen för Västmetrons andra etapp avslutades i januari 2018. Etappens banlinjeentreprenad påbörjades sommaren 2018. I denna banlinjeentreprenad bygger Graniittirakennus Kallio 17,5 kilometer banlinje, sju schakt och 32 förbindelsetunnlar. Målet är att bansträckan på sju kilometer, de fem stationerna och depån ska överlämnas till att användas av operatören HST under 2023.
Mer information:
Länsimetro Oy, teknisk direktör Raimo Kaunismäki, raimo.kaunismaki(at)lansimetro.fi, tel. 050 390 6670
