Lähtökohdat

Ykkösvaiheen rakentaminen alkoi 2009

Metroliikenne alkoi Helsingissä vuonna 1982 välillä Rautatientori-Itäkeskus. Sen jälkeen metrolinjasto on laajentunut vaiheittain, Ruoholahteen vuonna 1993 ja Vuosaareen 1998. Uusin asema on vuonna 2007 avattu Kalasatama. Länsimetron ykkösvaihe Ruoholahdesta Matinkylään avautui matkustajaliikenteelle 18.11.2017.

Ruoholahti-Matinkylä -osuuden rakentaminen alkoi 2009

Länsimetron ensimmäisen vaiheen suunnittelu käynnistyi Espoon kaupunginvaltuuston ja Helsingin kaupunginhallituksen vuonna 2006 tekemien päätösten mukaisesti maaliskuussa 2007. Espoon kaupunginvaltuusto päätti rakentamisesta kokouksessaan 19.5.2008 ja Helsingin valtuusto 21.5.2008. Espoon valtuusto päätti maanalaisten metrokaavojen hyväksymisestä tammikuussa 2009. Espoon rakentamista viivästyttivät yli vuodella metrotunnelien ja asemien maanalaisista kaavoista tehdyt valitukset. Korkein hallinto-oikeus hylkäsi valitukset helmikuussa 2010.

Helsingin valtuusto käsitteli asian marraskuussa ja kaava sai lainvoiman joulukuussa 2009. Ruoholahdesta Salmisaaren rantaan on jo voimassa oleva maanalainen asemakaava, joka mahdollisti länsimetron rakentamisen aloittamisen. Lauttasaaressa työt aloitettiin työtunnelien louhinnoilla alkukesällä 2010. Rakentaminen alkoi Espoossa 31.5.2010.

Metron ykkösvaiheen louhinnat saatiin päätökseen 2014. Nykyaikaisen metron vaatimien teknisten järjestelmien testausvaihe alkoi 2016. Syyskuun 2017 alussa asemat ja rata luovutettiin pelastuslaitosten luvalla HKL:n käyttöön liikenteen käynnistämisen valmisteluja varten. Espoon ja Helsingin rakennusvalvonnat antoivat 22.9. luvan aloittaa matkustajaliikenne länsimetron osuudella. Länsimetro oy luovutti asemat ja radan teknisine järjestelmineen HKL:lle 3.10.2017.

Urakkasopimuksia

Matinkylästä Kivenlahteen

Alustava yleissuunnitelma metron jatkumisesta Matinkylästä Kivenlahteen valmistui keväällä 2011. Espoon kaupungin laatima hankesuunnitelma valmistui vuoden 2012 toukokuussa. Espoon valtuusto hyväksyi kesällä 2012 hankesuunnitelman länsimetron jatkamisesta Matinkylästä Kivenlahteen. Valtuusto hyväksyi 19.3.2018 Matinkylä-Kivenlahti – osuuden tarkastetun hankesuunnitelman.

Länsimetro oy valittiin kakkosvaiheen rakentajaksi 2014.