Historia

Länsimetro Oy on vastannut hankesuunnitelman mukaisen kokonaisuuden rakentamisesta ensin Ruoholahdesta Matinkylään ja vastaa rakennuttamisesta rakentamisen toisessa vaiheessa Matinkylästä Kivenlahteen.

Matkustajaliikenne Länsimetron ensimmäisellä vaiheella alkoi 18.11.2017.  Espoon kaupunginvaltuusto päätti metron rakentamisesta kokouksessaan 19.5.2008 ja Helsingin kaupunginvaltuusto 21.5.2008. Helsingissä oli päätetty jo aiemmin vuonna 2006 metron automatisoinnista. Päätös määritteli länsimetron laituripituuden ja tavoitteen tiheään vuoroväliin.

Ensimmäinen vaihe, eli Ruoholahti-Matinkylä -osuus valmistui lokakuussa 2020, kun Matinkylän läntinen sisäänkäynti otettiin käyttöön. Ruoholahti-Matinkylä -osuuden hankesuunnitelmalaajuuden loppukustannus on 1 171 miljoonaa euroa. Vastaava, Espoon ja Helsingin kaupunkien vuonna 2016 hyväksymä budjetti oli 1 186 miljoonaa euroa. Hankkeen loppukustannukset alittavat budjetin 15 miljoonalla. Lisätietoja mm. laituripituuden määräytymisestä löytyy Usein kysytyt kysymykset -osiosta.

Ykkösvaiheen Ruoholahdesta Matinkylään rakentamiseen liittyi paljon vaiheita ja erityisiä onnistumisia. Insinöörin ylpeydenaiheet -juttuun on kerätty  onnistumisen tarinoita.

Katso myös Näin rakensimme ykkösvaiheen. 

Länsimetron historia aikajanana. Vuonna 2008 Länsimetron ykkösvaiheen hankesuunnitelma, vuonna 2009 ykkösvaiheen louhinta alkaa Ruoholahdessa, vuonna 2012 kakkosvaiheen hankesuunnitelma valmistuu, vuonna 2013 ykkösvaiheen rakentaminen alkaa, vuonna 2014 ykkösvaiheen louhinnat päättyvät, Espoon valtuusto päättää kakkosvaiheen rakentamisesta ja kakkosvaiheen louhinnat alkavat, vuonna 2016 ykkösvaiheen testaus, vuonna 2017 ykkösvaiheen matkustajaliikenne alkaa, vuonna 2018 kakkosvaiheen hankesuunnitelman tarkistus, vuonna 2023 kakkosvaihe luovutetaan operaattorille.