Millaista metroa rakennamme?

Rakentamisen toisessa vaiheessa Länsimetro-projektissa rakennetaan seitsemän kilometriä pitkä ratalinja ja viisi uutta asemaa: Finnoo, Kaitaa, Soukka, Espoonlahti ja Kivenlahti. Sammalvuoreen rakennetaan maanalainen metrovarikko. Metro kulkee myös kakkosvaiheella koko matkan maan alla kahdessa rinnakkaisessa tunnelissa. Rakentaminen on osittain infrarakentamista, mutta pääosin taloteknisiä töitä ja automaatiojärjestelmien rakentamista. Tutustu ratalinjaukseen. Rakentamisen aikataulusta ja etenemisestä saat lisätietoa rakentamisen-sivulta.

Länsimetron kartta. Länsimetron Matinkylä-Kivenlahti-osuus on rakenteilla. Sen pituus on 7 kilometriä. Sillä on 5 uutta asemaa, joiden nimet ovat Matinkylästä päin tultaessa Finnoo, Kaitaa, Soukka, Espoonlahti ja Kivenlahti. Lisäksi on metrovarikko Sammalvuoressa. Osuus luovutetaan HKL:lle vuonna 2023. Käytössä on jo Länsimetron Ruoholahti-Matinkylä-osuus, jonka pituus on 14 kilometriä. Sillä on 8 asemaa, jotka ovat Helsingistä päin tultaessa Lauttasaari, Koivusaari, Keilaniemi, Aalto-yliopisto, Tapiola, Urheilupuisto, Niittykumpu ja Matinkylä. Liikenne alkoi tällä osuudella vuonna 2017.

Metroasemasta matkustajalle näkyy vain noin kolmasosa aseman tiloista: laiturialue, hissit, liukuportaat ja sisäänkäynnit. 2/3 metroaseman tiloista on matkustajien katseilta piiloissa. Näissä tiloissa on modernin metron vaatimaa talotekniikkaa ja järjestelmiä, jotka tekevät länsimetrosta yhden maailman nykyaikaisimmista ja turvallisimmista metroista.

Moderni metrojärjestelmä vaatii paljon tilaa. Soukan metroaseman tilat ulottuisivat Helsingin Kauppatorilta Tuomiokirkon taakse, jos aseman toisi Helsingin keskustaan. Kuilut nousisivat Tuomiokirkon kupolin tasolle.

Modernimetrojärjestelmä vaatii paljon tilaa. Soukan aseman tilat ulottuisivat Kauppatorilta Tuomiokirkon taakse, jos aseman toisi Helsingin keskustaan. Kuilut nousisivat Tuomiokirkon kupolin tasolle. Maan alla ei ole avointa tilaa, kuten Senaatintorilla, vaan rakennusmateriaalit on vietävä maan alle ahtaiden kuilujen ja aukkojen kautta. Kuvitus: CJN ja Pohjoisranta BCW. Julkaistu myös Länsimetro 2/2020-lehdessä.

Metroaseman pituus suhteessa muihin tunnettuihin maamerkkeihin: Soukan asema, yhteenlaskettuna asema- ja raiteenvaihtohalli pituus 364 metriä, Ruotsinlaiva, pituus 203 metriä. Senaatintori, pituus noin 130 metriä.

Metroaseman hissikuilun korkeus suhteessa muihin tunnettuihin maamerkkeihin: Haukilahden vesitornin korkeus on 46 metriä, Soukan metroaseman ratakuilun korkeus 55 metriä ja Olympiastadionin tornin korkeus 72 metriä.

Kuvissa metroaseman kokoa on verrattu tunnettuihin maamerkkeihin. Esimerkkinä on käytetty Soukan metroasemaa, jonka pituus on 364 metriä (asema- ja raiteenvaihtohalli), louhitun asemahallin leveys on 23-24 metriä ja korkeus alimmalta tasolta vesikatolle 55 metriä. Kuvitus: CJN ja Pohjoisranta BCW. Julkaistu myös Länsimetro 2/2020-lehdessä.

Jokaiselle uudelle Matinkylä-Kivenlahti-osuuden metroasemalle tulee taidetta osaksi aseman arkkitehtuuria. Taiteen avulla halutaan lisätä asemien vetovoimaisuutta, viihtyisyyttä ja tunnistettavuutta. Lue lisää asemataiteesta.

Matinkylä-Kivenlahti lukuina:

– 5 asemaa, keskimääräinen pinta ala 19 000 m2

– metrovarikko Sammalvuoreen, pinta ala 32 500 m2

– 2 rinnakkaista tunnelia, yhteensä 17,5 km rataa

– 32 yhdystunnelia kahden rinnakkaisen tunnelin välillä

– 7 kuilua (+ 2 varikolla)

– 42 vaihdetta

– 52 erilaista teknistä järjestelmää

– 32 hissiä

– 11 liukuporrasryhmää

– 32 eduskuntatalollista louhetta